Honvéd Táncszínház (1948 – 2007)
I. A hőskor
(1948 – 1957)
Szabó Iván (1948 – 1950)
A Honvéd Táncszínház, első elnevezésén, a Honvéd Központi Táncegyüttes, az
ország első hivatásos néptáncegyüttese s emellett a Honvéd Együttes elsőként
létrejött kara. 1948-ban a politikai vezetés, Veress Péter honvédelmi miniszter
Szabó Ivánt kéri fel egy hivatásos tánckar megszervezésére. Az a tény, hogy a
Honvéd Együttes a Néphadsereg keretén belül kezdett működni, a kezdeti
időszakban kétféle hatást gyakorolt. Egyfelől, a rendelkezésre bocsátott
infrastrukturális eszközpark egyfelől lehetővé tette a művészi munka igen gyors
kibontakozását és a szilárd szervezeti struktúra biztosította az együttes
akadálymentes működtetését, másfelől azonban, a hadsereg politikai és ideológiai
elvárásai jelentős mértékben leszűkítették az együttes művészeti mozgásterét. Ez
a kényszer azután évtizedekig, egészen a közelmúltig kísértett.
A Szabó Iván vezetésével létrejövő tánckar a Muharay-NÉKOSZ együttes tagjaiból
alakult meg. Az tánckar első vezetőjét idézzük: […] amikor a Néphadsereg –
elsőként hazánkban – hivatásos együttest kívánt létrehozni 1948 őszén, engem
kértek fel a tánckar vezetésére. Szinte természetes volt, hogy a régi [Muharay-NÉKOSZ]
együttes lelkes, valamelyest már képzett táncosait magammal vittem s így ezekből
alakult az első hivatásos táncegyüttes törzsgárdája” (idézi Keszler 1975: 96 –
97). Megalakult a Honvéd Központi Táncegyüttes.
Nem szabad azonban a maihoz hasonló létszámú, nagy tánckarra gondolnunk. Miként
az Együttes „krónikása”, Mészöly Gábor írja: „Valójában szerény létszámú csoport
volt ez: 22 táncos alkotta, zenekar híján egy szál zongorista és az egy
személyes folklór – Béres Ferenc népdalénekes, furulyaművész” (Mészöly 1999:
12). További érdekes adalékkal szolgál a Szabad Nép egy cikke az együttes
összetételéről: „Gyári munkásnőtől a földművesig, mozdonyműhelylakatostól az
ápolónőig, biológustól a műszerészig” (Lózsy 1949: 10)
Ám az újonnan létrejött tánckarban nem csak az előd együttes tagjai kaptak
helyet: „Vásárhelyi Lászlót 1948 őszén a bevonulás veszélye kezdte fenyegetni,
hát kitalálta, hogy inkább előre menekül a katonaság elől, s ha számítása nem
csal, még a kellemes is összevegyülhet a hasznossal. Nem sokkal azelőtt alakult
meg éppen a Honvéd Táncegyüttes. Bevonulás helyett oda ment felvételizni.
Szerencséje volt, meg aztán Szabó Iván, az együttes vezetője is szívélyesen
fogadta. Tetszett neki Vásárhelyi tánca, így a felvételi sikerrel zárulhatott” (Matyasovszki
2006: 51).
Annak ellenére azonban, hogy a Honvéd Együttes tánckara az ország első hivatásos
néptáncegyütteseként alakult meg, a kezdeti időszakban, a balettoktatás és
tréning képezte a tánckar technikai és szakmai alapvetésének magvát. Szabó Iván
így indokolja ezt: „Fél évet kértem a felkészülésre. Nem volt könnyű dolog az
addigi amatőr munkából átmenni a hivatásos – jó értelemben vett profi –
állapotba. […] A művészi és technikai szintet csakis a rendszeres, jól
felépített és vezetett balett tréninggel lehetett elérni.” (idézi Keszler 1975:
97). Emellett nyilván szerepet játszott Szabó Iván Milloss Auréltól átvett
alapmeggyőződése is: „akármilyen modern táncnak, mindenféle táncnak a
balett-technika az alapja” (Kővágó 1998: 40).
Nyilván nagy súllyal esett latba az 1949-ben Magyarországra látogató és a
tánckar előadását is megtekintő szovjet balettművész csoport véleménye is:
„ahhoz, hogy a félig-meddig amatőr táncosok megfelelően fejlődhessenek, mielőbb
be kell vezetni az alapozó balettképzést” (Mészöly 1999: 13). Nem is
vesztegették az időt, márciusban már Nádasi Ferencné Marcella vezetésével
kezdetét is vette a képzés.
A balettmesternőnek nem volt könnyű dolga, hiszen balettművészként világosan
látta, hogy „a magyar néptánc – az orosszal […] ellentétben – nagyon kevés olyan
elemet tartalmaz, amelyet vissza lehetne vezetni a klasszikus balettre” (Nádasi
1980: 51). A csoport azonban ekkorra már 40 főből állt, márpedig erős koncepció
és célirányos felkészítés nélkül nem lehet ekkora tánckart egységes társulattá
kovácsolni. Nem is beszélve a politikai elvárásokról. Hiába tehát a néptánc,
középpontba került a balett, aminek azonban meg is lett a következménye. Miként
Maácz László írja, „a balett mint stílus is erősen átütött a táncokon […]. Hogy
ez mennyiben hiba, mennyiben nem, lehet rajta vitatkozni. Mi a helyzet ilyen
alakulását azért nem érezzük szerencsésnek, mert e tény önmagában jelzi, hogy az
együttesnek nem alakult ki eléggé markáns néptánc-stílusa” (Maácz 1962: 3 –
kiemelés az eredetiben).
Ahhoz, hogy némi képet alkothassunk a táncegyüttes Szabó Iván vezette
„hőskoráról”, Maácz Lászlót idézzük: „Szinte közhelynek számít, hogy az
egyszerre szobrász és koreográfus [legerősebb oldala] a színpadi komponálásban a
térformálás […] Máig is bámulatos, hogy milyen kevés mozgásból tudott felépíteni
egy-egy kompozíciót, s hogy mennyire feledtetni tudta képeivel a mozgás
egyszerűségét. […] Szabó Iván »találta fel« és alkalmazta először tudatosan a
magyar néptáncban a tablót, mégpedig nem is mindig csak zárókép formájában,
hanem a kompozíció szerves belső részeként is. Csoportos alakzatai ¬¬– különösen
a tematikus számokban – megelevenedett szoborcsoportok voltak. A szobrász keze a
koreográfiákon is otthagyta a nyomát” (Maácz 1962: 4).
A táncegyüttes a nagyközönség előtt először 1949. április 29-én lépett fel, a
Honvéd Központi Művészegyüttes bemutatkozó előadásának keretében, az akkori
Városi Színházban (Erkel Színház). A tánckar a két részes műsor 10 számában is
részt vett, 7 Szabó Iván koreográfiával. Az előadásnak akkora volt a sikere,
hogy 1949. május 1-én szabadtéren, a Hősök terén, megismételték. E műsorból
további fotókat is közlünk a Fényképek menüpont alatt, köztük a nevezetes
Puskatáncról készült archív fényképeket. „Ezt a számot a lelkes nézőközönség
megismételtette. Nem véletlen, hogy éppen ezt. Mert túl a puskatánc művészi
szépségén, a táncosok jól megtanult, biztonságos és bátor mozdulatain, az a
sorrend, ahogyan ebben a számban a részletek egymás után következtek, tömören
elmondta honvédeink hitét, meggyőződését, céljait” (Devecseri 1949: 1)
A táncegyüttes fogadtatása tehát korántsem volt egységes: a nagyközönség, és
főleg a katonaközönség nagy tetszéssel fogadta a változatos produkciókat, a
kultúrpolitikusok elégedettek voltak, a szakma azonban fenntartásokat
fogalmazott meg. Például Lugosi Emma Gyakorlat után című koreográfiájának
kritikus fogadtatása, néhány éves távlatból már érthető: „Az volt a baj, hogy ez
egy később egyre általánosabb tendencia első jelzője lett; […] a konstruált
vidámkodás mint ábrázolásmód egyre jobban eluralkodott” (Maácz 1962: 5). Mégsem
pusztán e negatív szakmai fogadtatás volt az oka Szabó Iván távozásának.
Az okok közül elsőként a tánckar elégedetlenségét említjük meg. Nyilván furcsa
helyzetet eredményezett, hogy reggelente „[…] ott álltak a hamisítatlan
parasztgyerekek a rúdnál, s klasszikus balettlépéseket gyakoroltak. [Az
elkötelezett néptáncosok] egyre kevésbé érezték jól magukat az együttesben,
hiányzott nekik az a tűz, az a lendület, ami Molnár István foglalkozásaiból
áradt. […] A hangadók elégedetlenkedtek Szabó Iván táncos felkészültségével,
amiben természetesen nagyon sok igazság bújt meg, még akkor is, ha nem volt
előzmények nélküli az ő munkássága sem (Matyasovszki 2006: 53).
Az együttes első tánckarvezetője így emlékezett vissza erre az időszakra:
„Pokoli, hogy mit dolgoztam abban az időben. Egyre inkább kezdtem azon
gondolkodni, hogy ez így nem mehet tovább. Úgy éreztem, hogy végeredményben
kineveltem egy pár embert, akik továbbvihetik a munkát. Nekem egy bizonyos
történelmi szituációban kellett ezt csinálni” (idézi Kővágó 1998: 41).
Szabó Iván munkásságát így foglalja össze Vadasi Tibor, későbbi tánckarvezető:
„Megalkotta az első hivatásos együttes tánckarát, munkamódszerével,
munkaprogramjával mintát adott. Megkomponálta az első ún. tájegységi
koreográfiákat, melyek egy-egy vidék táncait fogták össze […] A majdani
hagyományos dramaturgiájú táncjátékoknak is mintául szolgált pl. a Falusi bál.
[…] Egy évig ez a társulat volt az egyetlen, mely a magyar néptáncokat hivatásos
szinten az ország közönsége elé vitte, méghozzá forradalmian forró sikert aratva
mindenfelé: az együttes valóban élenjáró szerepet töltött be kulturális
életünkben” (Vadasi 1989: 36).
László-Bencsik Sándor (1950 – 1953)
A balett alapokon nyugvó néptánc Szabó Iván távozása után is a táncegyüttes
jellegzetes vonása maradt. Az új vezető, László-Bencsik Sándor a néptánc
területén lényegében folytatta elődje munkáját, ám irányítása alatt a
„katonaprofil” immáron nem pusztán a színpadokon, de a mindennapi munka során is
egyre nagyobb hangsúlyt kapott. Hogy milyen mértékben könnyítette meg dolgát a
felső vezetés, arról így ír: „Utolsó emlékezetes nagyfőnöki kihallgatásom
lényege elfért két mondatban: Ahogy az Állami Népi Együttesnek a Mojszejev
Együttes mutatja a követendő példát, a Honvéd Együttesnek az Alekszandrovék
mintáját kell követnie!” (László-Bencsik 1999: 77).
Az új tánckarvezető az újonnan születő militáris produkciókban nemigen
számíthatott komolyan a tánckar egy részére. A békésebb természetűek csak
megmosolyogták a stilizált tankokat és repülőket, a keményebb mag tüntetően
távol maradt a próbákról. Az elégedetlenség tehát nem csitult, sőt, megindult a
fluktuáció. Amikor tehát „1951-ben megalakult a SZOT együttes, […] Molnár lelkes
követőjének, Vásárhelyi Lászlónak egyszeriben nagyon bizseregni kezdett a talpa,
hogy minél hamarabb átnyergelhessen a Honvédektől az új formációhoz” (Matyasovszki
2006: 56), ami fél év után sikerült is.
A katonaság égisze nemcsak a darabok tartalmára, de a dolgos hétköznapokra is
rányomta bélyegét: Seregi László így ír erről: „Óh, azok a katonai
kiképzések!...Heti egyszer csütörtökönként. A Váci utcai balett-terem »tereppé«
változott: zsávoly, szíjzat, csatzat, tányérsapka és tánckar in-dulj!” (Seregi
1999: 71).
A balett alapokon nyugvó tánckari munka az utánpótlás kiválasztására is rányomta
bélyegét. Novák Ferenc „Tata”, a Honvéd Táncszínház későbbi megalapítója például
így ír 1952-es felvételijéről: „[…] amikor bevonultam, jelentkeztem a Honvéd
Együttesbe […]. Azt mondták, ugorjak egy dupla túrt. Kérdeztem, tessék mondani,
mi az? Jött egy táncos, megmutatta. Hát én ilyet nem tudok. Mondják, csináljak
sönét. Valaki azt súgta: futó pörgő. Ja, ez Molnár István technikája, ezt
tudtam. Végül azt mondták, táncoljak szabadon valamit. Na, táncoltam egy
pontozót. László-Bencsik akkor már nem is nagyon figyelt […]. Elküldtek, hogy
sajnos technikailag fejletlen vagyok” (idézi Farkas 2000: 62 – kiemelések az
eredetiben). A történet másik érdekessége, hogy az említett pontozót Novák
Ferenc a lőrincrévi Karsai Zsiga bácsitól gyűjtötte. Nem is csoda, hogy Sásdi
László és Széky József, akik szintén részt vettek a felvételin, később meg is
kérték őt, tanítsa meg nekik.
Jelentkezők és az akkori igényeknek megfelelő táncosok azonban ennek ellenére is
akadtak. A munka töretlenül folyt s 1953. június 7-én az időközben a Magyar
Néphadsereg Művészegyüttesébe integrált tánckar elérkezett ezredik előadásához.
Az ünnepélyes alkalmon bemutatott repertoár azonban továbbra sem nyerte el a
szakma tetszését. Nem ért azonban megjegyezni, hogy a tiszta stílusban készült,
bár nem a magyar néptánckincsből merítő alkotások, mint G. A. Kozsenkov
Katonavetélkedője és Ukrán tánca 1952-ből minden szakmabeli elismerését
kivívták. A virtuóz orosz táncfigurák tökéletes kivitelezése legendássá tette e
darabokat a hazai tánctörténetben. A darabokról Vadasi Tibor, későbbi
tánckarvezető így ír: „Mindkét betanítás fényesen sikerült. Máig is
emlékezetesek számomra Kovács Katalin, Németh Erzsébet, Györgyfalvai Katalin
káprázatos forgássorozatai és diagonál forgásai, Fejes Sándor ugrásai, Táp Gyula
lufttour sorozata, Nép László smetterlingjei stb. Beállhattak volna az
Alexandrov együttesbe” (Vadasi 1987: 34).
E kor nevezetes darabja Seregi-Sásdi: Reggel a táborban című műve, amelyet több
táncos generáció is színpadra és sikerre vitt, akár civil, akár katonai közönség
előtt. Ebből is közlünk egy részletet. Érdekes adalék, hogy „[a] Szovjetúnióbeli
vendégszerepléskor ez a tánc nem tetszett a szovjet katonai főnökségnek, mert
egy szocialista katona nem késik s hogy lehet egy negatív példát a tánc
középpontjába állítani?” (Vadasi 1987: 34). E mozzanat kiiktatásával természetes
az egész darab értelmét vesztette volna, maradt tehát a mellőzés. Sásdi
egyébként a későbbiekben is, 1962-ben bekövetkezett haláláig, a „nagy”
honvédegyüttes régi dicsőségének örök visszaálmodója maradt. „Egyszerűen
elképzelhetetlennek tartotta az életét az együttes nélkül” (Vadasi 1987: 41).
A magyar vonatkozású darabokról azonban még Maácz László fentebb idézett
bírálatánál is keményebben fogalmaz Rábai Miklós, az Állami Népi Együttes
művészeti vezetője, az „legidősebb testvér” kitűnően kidolgozott technikájáról
és annak rossz alkalmazásáról: „Az együttes becsületesen dolgozott a technika
fejlesztéséért. Ez nagyon sok munkát követelt, de ennek a munkának van látszata,
mert ezzel első helyen állnak a hivatásos együttesek között. Más kérdés, hogy
ezt a technikát a kompozíciókban mindenáron szerették volna ugyan alkalmazni, de
ez nem jól sikerült. Így kerültek össze furcsa dolgok: négy cifra előre, double
tour stb. stb. Ezzel a lábuk alól húzták ki a népi tánc talaját […] az együttes
nem táncolt magyarul” (Rábai 1953: 193 – kiemelés az eredetiben). Körtvélyes
Géza szintén így jellemzi a táncegyüttes Szabó Iván távozását követő időszakát:
„sokoldalú koreográfiai próbálkozás és a többi néptáncegyüttes közül magasan
kiemelkedő technikai felkészültség […] – egységes alkotói, műfaji és stiláris
koncepció nélkül” (Körtvélyes 1969: 14 – kiemelés az eredetiben)
Mire vezethetjük vissza e furcsa hibrid, a balett alapokra néptánc elemeket
építő táncfelfogás erőltetését? Rábai ennek okát részben a gyűjtés hiányában
látja (Rábai 1953: 193), de Nádasi Marcella beszámolója szerint nem ezzel volt
gond. Ugyanis „[k]utatók mentek a falvakba és értékes népi motívumokat hoztak
vissza magukkal, de hogy hogyan kellene ezt az anyagot használni, feldolgozni és
színpadra állítani, az még nagy problémát okozott” (Nádasi 1980: 51). Tanúskodik
erről Sásdi László és Seregi László Kalotaszegi táncok című műve, amely a korai
néptánckoregráfiák egyik gyöngyszeme.
Rábai Miklós fentebb idézett bírálatában is egyértelműen pozitív példaként
említi ezt a koreográfiát, amelyben végre felfedezni véli „a néptáncok friss
gazdagságát és üde levegőjét” (Rábai 1953: 194). Vadasi Tibor szerint a darab
„[v]alóban méltóságteljes, mégis virtuóz, konzervatív egyszerűséggel stilizált
szám volt, s még a kötelező kis buta játék sem rontotta el […] táncmúzeumba illő
érték, ha volna nálunk ilyen múzeum” (Vadasi 1987: 38). A kétarcúság azonban, az
értékes próbálkozások dacára is a táncegyüttes meghatározó vonása maradt.
Aszalós Károly (1953 – 1954)
Rövid közjáték következett. 1954-ben Molnár István elkészíti Magyar képeskönyv
című méltán népszerű koreográfiáját, amely e rövid időszak meghatározó műve. Az
új tánckarvezető ugyanis a kritika szerint „[e]lképzeléseiből keveset tudott
valóra váltani. Pontozóját a kritika nem fogadta elismeréssel” (Maácz 1962: 7).
Mi is tovább lépünk tehát.
Böröcz József (1954 – 1957)
Aszalós távozása után további átmeneti időszak következett, amelynek
legfontosabb művészeti mozzanata a Honvéd Együttes legendás kínai turnéja,
történelmi eseménye pedig az Együttes az októberi 23-ai forradalom melletti
kiállása volt. Ennek következtében a tánckart is egy időre feloszlatják. E
szomorú esemény azonban, öröm az ürömben, a későbbiek során teljes újrakezdésre
adott alkalmat.
A kínai utazás vonattal 12 napig tartott. Hogy ez mit jelentett a tánckar
számára, arról Nádasi Marcella így ír: „Elhatároztam, hogy valamit tenni kell a
táncosok kondíciója érdekében, mert a majdnem két heti utazás a vonatban a
társaságnak szörnyű kiesését jelentett. Általános megdöbbenésre kijelentettem,
hogy a vonaton gyakorolni fogunk. Az elképzelés vegyes érzelmeket váltott ki, de
mikor a folyosón felálltunk, arccal az ablakok előtti rúd felé, ahogy a
helyszűke megengedte, egész jókedvűen és simán mentek a dolgok” (Nádasi 1980: 53
– kiemelés az eredetiben)
A három hónapos kínai turné, amelyről filmeket és fotókat is közlünk jelen
kiadványunkban, jelentős sikert hozott. A tánckar életében azonban sokkal
komolyabb változást hozott valami, ami időközben otthon történt. Horváth Ádám,
akkori karnagy, így idézte fel a nevezetes pillanatot: „Egy este Jancsó
Miklóssal (filmesként kísérte az együttest, ő is egyenruhában) […] Hangsou
városában a rádióból tudtuk meg, hogy harcok vannak Budapesten. Ettől kezdve
fogyott az út szépsége, helyette belépett az izgalom: mi van az otthoniakkal, mi
van az országgal, mi lesz velünk?” (Horváth 1999: 74). Érezhetően érni kezd
valami. A botrány azonban nem Kínában tör ki.
A társulat hazafelé, a Szovjetúnió kellős közepén egyszerűen megtagadja a
fellépést. Az együttest hazarendelik s a renegát társaságot a forradalom
leverése után feloszlatják. Mivel az Operaházban éppen férfitáncosokat keresnek,
Seregi László, Zilahi Győző, ide kerülnek. Mások, Széki József és Tauz László,
az Operettszínházba. A többiek megalakítják a Csárdás és a Vadrózsák
együtteseket. Úgy tűnt tehát, hogy a táncegyüttes kilenc évi működés után
eltűnik a hazai kulturális életből. Szerencsére nem így történt, de a „hőskor”,
lényegében a forradalommal együtt, véget ért.
II. A hadsereg árnyékában (1957 – 1982)
Vadasi Tibor (1957 – 1963)
Már 1957-ben is nyilvánvaló volt, hogy Kodály Zoltán nyílt levele döntő módon
hozzájárult a Férfikar s ily módon közvetve az egész együttes megmentéséhez. A
politikai vezetés szemet hunyt a renegát művészcsapat vétkei felett s
megelégedett a vezető váltással. Az újjáalakult, ám csonka, csaknem egynegyedére
csökkentett, 59 főt számláló együttes persze eleinte még nem a régi. Képzeljük
csak el: a tánckar létszáma eleinte 4 fő! Vagyis, gyakorlatilag működésképtelen
s csak 1957 nyarára bővül 5 párra. Gondoljunk bele, a kínai turnén bemutatott
koreográfiákat még közel negyvenen táncolták. A legendás Köcsögöstánc, amelyet a
kínai közönség mindenhol a legnagyobb tetszéssel fogadott egyszerűen
megvalósíthatatlan ilyen létszámban, s ugyanez áll a „hőskor” nevezetes
darabjaira is. Lényegében tehát a semmiből kellett egy új repertoárt létrehozni.
Ez a feladat állt az új tánckarvezető, addig az együttes táncosa, Vadasi Tibor
előtt.
E korszak jellegzetességeit Molnár Ernő, későbbi tánckarvezető így foglalja
össze: „A hatvanas években a Vadasi Tibor vezette tánckarban Vadasi kizárólagos
alkotói munkásságában születtek meg igazán olyan művek, melyek megjelenítése az
akkori időknek megfelelően igen korszerű, témáiban és formavilágában nagyon is
újszerű megoldásokhoz vezetett. Ilyen művek Vadasi: A vörös katona búcsúja […],
Harc és győzelem […], Szokolay-Vadasi: Néger kantáta című műve […]. A könnyebb
hangvételű katonahumor is ott volt Vadasi tarsolyában […]. A gazdag termés
ellenére az együttes fenntartóinak hivatalos álláspontja elmarasztalta az
együttes tevékenységét, mondván, hogy a korszerűsítésre irányuló gyenge,
bátortalan és kellő művészetpolitikai tisztázottság nélküli kísérletek nem
indítottak el megfelelő fejlődést, sőt egyes esetekben eszmei és művészi
engedményekhez vezettek” (idézi Maácz 1981: 108-109).
Ezt azonban 1957 januárjában még nem lehetett előre látni. Vadasi így foglalja
össze a kezdetet: „Németh Erzsébet, mint volt kolléga agitált […] a Honvéd most
kamaratánckar, vállaljam el a koreográfusságot! […] Elvállaltam. Sajnos” (Vadasi
1987: 34), emlékszik vissza az újjáalakulás első tánckarvezetője, nem minden
irónia nélkül.
Sajátos módon azonban e körülmények és a létszámcsökkentéssel létrejövő „[…]
keretek bizonyos fokig megfeleltek Vadasi elképzeléseinek, amennyiben egyébként
is kamaraszámokon kívánt dolgozni, […] olyan egyéni ihletésű műveken, amelyeket
kamara-keretek között jobban megvalósíthatott. Úgy is mondhatnánk, hogy a nagy
együttesi létszám Vadasit bizonyos koreográfiai konvenciók folytatására
kötelezte volna, amit viszont el akart kerülni s egy ideig el is kerülhetett” (Maácz
1962: 13). Munkája eredményeként néhány év alatt, az időközben már 24 tagúra
bővült táncegyüttes kialakítja második arculatát.
Vadasi sem lóghatott azonban ki a sorból: a politikai környezetnek határozott
elvárásai voltak a kegyesen életben hagyott tánccsoporttal szemben. Az elvárt
katonaprofil ideológiája a következő: „[a] szocialista néphadsereg katonája
különleges lény, más ember mint a civil […] s ennek az élen járó honvédnek a
katonaéletet kell ábrázolni a színpadon derűsen, pozitívan, vagyis
szórakoztatva-nevelve (mely katonaélet akkor minden volt, csak nem derűs)” (Vadasi
1987: 33). A feladat a tánckarra nehezedett.
A katonaprofil kialakítása mellett azonban más koreográfiák is születtek.
Jelentős változás következett be. Vadasi nemcsak, hogy a kamaraműfaj felé
fordult, hanem jórészt szakított a balett és a néptánc összeolvadásával
létrejött korábbi stílussal. Meglepő irányban kereste a megoldást. Maácz László
így ír erről: „[Vadasi] táncstílusa csak részben gyökerezik a néptáncban. […] A
másik hagyomány, amelyre […] támaszkodik (vagy legalábbis sokáig támaszkodott),
már maga a színpadi tánc. Ha ezt differenciáltabban nézzük, arra a meglepő
eredményre jutunk, hogy Vadasira nem a balett vagy a mozgásművészet hatott
(pedig a magyar néptánckoreográfusoknál ez a gyakoribb eset), hanem a magyaros
műtánc és a vidám színpadok, operettek táncvilága, mondjuk ki: a varieté stílus”
(Maácz 1962: 14)
A második éra korai időszakának egyik jellegzetes alkotása 1957-ből Vadasi: A
vöröskatona búcsúja című műve. Közben folyamatosan gyarapszik a tánckar
létszáma, tehát lassanként kezd túlnőni a Vadasi kialakította kamarakereteken.
1959-ben, a 10. születésnapját és 2600 előadás ünneplő együttes keretében még a
két év alatt megújított repertoárral vesz részt, amelyet Vadasi Tibor így
jellemez: „Nagy együttesnek »nagy műsor« kell! S itt jön a régi dicsőség
visszaálmodása, az 56-os nagy műsor egyes számainak felújítása” (Vadasi 1987:
36). További hatásként érvényesül, hogy a tánckar egyre több külföldi turnén
vesz részt, fesztiválokon lép fel, a tagokat így egyre több benyomás éri a
kortárs (keleti blokkos) táncművészet törekvéseivel kapcsolatban. A „nagy műsor”
igénye és a nemzetközi kitekintés így sajátos eredményre vezetett: „Sásdi […] a
balett útján óhajtott továbbmenni […] Meg lehetett érteni szándékát: […] végre
tiszta nyelven akart komponálni, s ehhez értett is. Látva a cseh, lengyel, román
katonaegyüttesek majdnem teljesen balettes jellegét, ő is ezt az utat
választotta” (Vadasi 1987: 38). Ennek ellenére a néptánc mégsem tűnik el
egészen: felújítják a Kalotaszegi táncokat, s állandó nyitószámként repertoáron
is tartják.
A nagyívű, népi ihletésű művek közül is kiemelkedik Vadasi Tibor 1962-ben
megalkotott Szüret című kompozíciója, amelyben „[n]em törekedett
népszokás-illusztrálásra, vagy ha igen, sikerült elkerülnie a naturális
ábrázolást. Saját szavaival: »itt találta meg az egyéniségét«, a mű maga
teremtette antropomorf világában, amelyben a szüreti műveleteken túl maguk a
tárgyak is […] emberi arculattal, vonásokkal jelennek meg” (Maácz 1962: 15).
Sikeres darab született, olyannyira, hogy az alkotó visszaemlékezése szerint „Novák
Ferenc a számot látva kért meg, hogy a dijoni fesztiválra csináljak a Biharinak
a Szüret alapján egy felvonuló táncot” (Vadasi 1987: 39). A Bihari többek között
e koreográfiával el is viszi a nagydíjat a színpadi versenyműsor kategóriában.
Hiába azonban a néptánc felé való kacsingatás, Vadasi világosan észleli, hogy
más úton jár. Ő maga így vall erről: „Az az igazság, hogy a szakma akkori
feltörekvői, s a folklórt újrafelfedezők szemszögéből én már eltávolodtam a
néptánctól. Ebben bizony van igazság” (Vadasi 1987: 39). Ismét új idők
következnek tehát.
Fejes Sándor (1963 – 1964) és Péli János (1964 – 1965)
Vadasi távozása után rövid átmeneti időszak következett. Mivel ezekben az
években átfogó koncepcióval rendelkező újító koreográfus-művészeti vezető nem
állt a tánckar élén, jobbára a meglévő darabok felújítása, vendégkoreográfusok
kísérletei a jellemzőek. A vezetők Manninger Györgyöt kérik fel számos
koreográfia elkészítésére. Erre az időszakra esik azonban a tánckar első nyugati
vendégszereplése. Nagy esemény, hiszen éppen 15 évvel a táncegyüttes
megalakulása után most elsőként mutatkozhat be a tánckar nyugati közönség előtt
is. A későbbiek szempontjából e nyitásnak döntő fontossága van. E rövid kis
átmenet előkészíti a robbanást: a művészi munka horizontja kitágul. Immár nem
egy politikai okokból izolált, mesterségesen fenntartott és olykor kötelező
jelleggel lelkesedő közönség, de nem is ennek felső vezetése dönt egyedül egy
alkotás művészi értékéről.
Novák Ferenc (1965 – 1976)
A nyugat felé nyitás új helyzetet teremt: „[a] konszolidált 60-as évek a
kötelező penzumok és a mind erőteljesebben jelentkező útkeresések, újítási
szándékok jegyében teltek. Persze nem együttesi sajátosság ez; a magyar kultúra
akkori jellemzője. A kétféle megfelelés kényszere: igazodás a hatalmi
elvárásokhoz és igyekvő lépéstartás a külhoni művészeti-színpadi megújulásokkal”
(Mészöly 1999: 32). A hazai kultúrpolitika ellenében Novák Ferenc egyértelműen a
nemzetközi művészi mércének kívánt inkább megfelelni. Csakhogy az akkor már
nemzetközi díjakat bezsebelő koreográfus műveit a hadsereg vezetése vonakodott
bemutatni. s eleinte ő maga is kénytelen volt az elvárt igényekhez igazodni. Ám
hogyan lehet eleget tenni egy nemzetközi elvárásoknak is megfelelni képes
társulat igényeinek, megütni a nemzetközi mércét, s a gazdákat is jóllakatni?
E kettőség pedig már a kezdet kezdetén megmutatta magát. Novák Ferenc így
emlékszik vissza kinevezésére: „Dijonban, a fesztiválon 1965-ben szép sikerünk
volt, de nem tudtam, ha hazajövök, miből fogok élni, hogyan fogom folytatni. S
várt itthon egy távirat, hogy menjek be a Honvédelmi Minisztériumba. Közölték,
hogy azért hívtak, mert tánckarvezetőt keresnek a Honvéd Együttesbe […] Én azt
hittem, azért hívtak, mert két nagydíjat nyertem négy év alatt, […] de kiderült,
hogy erős kezű vezetőre volt szükségük, nem alkotóra” (idézi Farkas 2000: 77).
Tovább nehezítette a helyzetet, hogy a művészeti vezetés, a tánckartól inkább
revü jellegű eladásokat várt volna s inkább a jazz, a musical, általában véve a
könnyebb műfaj felé orientálódott. Az éppen távozó Lendvay Kamilló így ír erről:
„Sajnos a művészeti tanácson belül az addigi jótékony együttműködés megingott.
Belső furkálások kezdődtek […] és »új koncepció« ütötte fel a fejét. Csináljunk
revüt! – hangzott el az új jelszó. Ez kell a kiskatonának és nem az
intellektuális színház. Csak semmi gondolkodásra serkentés! A kiskatona
elalszik! Föl kell ébreszteni! […] Amikor belépett a revü terv, elhatároztam: a
kétéves szerződésem éppen lejár, és én kilépek” (Lendvay 1999: 87). Novák
kezdetben hajlandó a kompromisszumra még s már elkészült koreográfiái mellett az
igényeknek megfelelő darabokat is készít. A musicalek ellen amúgy nincs
kifogása. Így születik majd meg a Piaf sorozat (1968) és a Dixieland Commedy.
Novák a Bihari együttesnél készített koreográfiáit is áthozza a Honvéd
Együttesbe, közöttük a nevezetes Tiszaháti csárdást. Nem volt könnyű dolga ezek
adaptálásával. Miként erről mesél: „A tánckar kitűnő volt, ekkorra már rengeteg
mindent táncolt fantasztikusan, de eredeti néptáncból semmit sem tudott igazán.
Nem volt jó dzsesszbalett-társulat, nem volt igazán jó néptáncos társaság. Mikor
a színpadi néptáncban 1973 után az autentikus divat kezdett fellángolni, ez a
tánckar alkalmatlan volt arra, hogy ezt a stílust átvegye, megtanulja és ebből
építkezzen” (idézi Farkas 2000: 79).
A másik Biharis koreográfia, a Várj reám, már inkább az együttesre szabottnak
tűnt, ráadásul a politikai vezetés számára is elfogadható darab volt. Igaz, nem
önállóan, hanem egy egész estés műsor részeként, amelyet végre, hosszú idő után,
a sajtó is figyelemre méltatott. Körtvélyes Géza kritikája (Magyar Nemzet, 1966.
április 19.), ha burkoltan is, éppen arra mutat rá, hogy a bajt továbbra a
katonai tematika jelenti: „A problémát a műsor második fele okozza, amelyben egy
drámai hangvételű, háromtételes tánckölteményt [az eredeti Várj reámot] minden
átvezetés nélkül katonatémájú táncdalok követnek, majd az előadás egy ugyancsak
jórészt dzsessz alapokra épülő, vidámzenés-táncos életképsorozat zárja le”. E
befejező darab az önállóan is bemutatásra kerülő, ugyancsak ellentmomdásosan
fogadott Tóbiás, a kiskatona. Érdekes adalék még az eredeti Várj reámhoz, hogy
évekkel később, amikor Vadasi Tibor felújította a darabot, maga is meglepődött:
„[h]iába oldotta meg technikailag jobban a mi együttesünk a számot, a
koreográfia igazán a Biharisok lábán volt otthon. Ott volt a lelke” (Vadasi
1987: 43).
A készülő musicalek között is külön figyelmet érdemel a fentebb már említett
Tóbiás, a kiskatona című opusz. Ékes bizonyítéka annak, hogy még a legjobb
szándék és a legtehetségesebb alkotó sem lehet képes olyasmit megszerettetni a
közönséggel, ami nem is a színpadra, hanem a politika asztalára való: az
ideológiát. Novák visszaemlékezése szerint a darab jól sikerült, de az lett a
csődje, hogy az alkotók minden tiltakozása ellenére „ránk erőszakolták, mutassuk
be Szegeden, a Dóm téren. A Dóm tér úgy kivetette magából, hogy a Honvéd
Együttest legközelebb már csak a győri balettel együtt hívták meg Szegedre”
(idézi Farkas 2000: 79). Szűcs Elemér, a darab főszereplőjét alakító szólista is
elismeri, a darab Szegeden joggal bukott meg, ám hozzáteszi máshol azonban
sikert aratott, ráadásul úgy, hogy a politikai vezetés nem vette észre a rejtett
kritikát. Címszereplőként így emlékszik erre vissza: „Tóbiás, a kiskatona
kedves, csetlő-botló fiú, próbálna beilleszkedni a hadseregbe, de mit csináljon,
ha a katonaság olyan, hogy abba képtelenség beilleszkedni” (idézi Eszéki 1993:
18).
A néptánc persze nem tűnik el, sőt, 1971-ben olyan műsor születik, amely
legendássá válik, a Szigeti Károllyal és Györgyfalvai Katalinnak közösen
jegyzett Tíz magyar néptánc. A darab nagy sikert arat, a szakma is igen
kedvezően fogadja. Körtvélyes Géza kritikáját (Magyar Nemzet, 1971. május 14.)
idézzük: „Igen jó táncprodukciót láthatott a néző a Madách Színházban. Az
egyetlen szünettel elválasztott program valójában két zárt részre tagolódott;
első felében táncjátékok, a másodikban magyar néptánc-koreográfiák követték
egymást, s az utóbbi sorozat – szerintünk – az elmúlt évek legjelentősebb magyar
néptánceseménye […] Györgyfalvai műveiben (Forgatós, Karikázó, Csárdás, Ugrós)
átütő erejű a muzikalitás, a motivikai és térbeli formálás ötletessége,
változatossága és – talán épp a zeneiségből fakadó – arányérzék. Novák számaiban
a ritmus és a metszetten éles mozdulatok uralkodnak. Szigeti két szélső értékkel
jelentkezik meggyőzően: az elementáris állatutánzó, már-már kultikus monológgal
(Pásztortánc) – Eifert János parádés előadása – s a lakodalom nagyszerű,
természethez közeálló költészetével (Lakodalmas)”.
A tánckar tehát szépen halad az ismertség és elismertség felé. S bár a
Csillagratörőket, Eck Imre koreográfiájának bemutatóját a televízió egyenes
adásban közvetítette, 1975-ben a politika ismét beleszólt az együttes életébe:
„A vizsgálódók megállapítják, hogy bár az együttes egyre érezhetőbben jelen van
a hazai kulturáis-művészeti életben, s a műsorpolitika is céltudatosabb, nem
talált hangot a fiatalokhoz, a sorkatonák életkori sajátosságaiból adódó
igényeit nem kellően elégíti ki. Az együttes vezetése – sietős válaszképpen –
kiadja a jelszót: arccal a szórakoztatás az erőteljesebb katonaprofil felé!”
(Mészöly 1999: 41). Ez azonban már sok a tánckarvezető-koreográfusnak: otthagyja
az együttest és Hollandiába, az amszterdami Folkloristische Danstheaterhez
szerződik.
Vadasi Tibor (1977 – 1978) és Péli János (1978 – 1979)
Az új tánckarvezető Vadasi Tibor lesz, aki 1957-től 63-ig már állt egyszer a
tánckar élén. Rövid mandátuma alatt kevés nevezetes esemény történik, ám
említést érdemel, hogy egyre inkább nyilvánvalóvá válik, a néptánc a siker
kulcsa, különösen külföldön. Csakhogy nincs megfelelő anyag. Vadasi így
emlékszik vissza egy nyugati turné előkészületeire, a „Kalotaszegi táncok”
felújítására: „Neofolklór ide vagy oda, Mexikóba készülve ezt a számot kellett
nyitószámként előkotorni” (Vadasi 1987: 38).
Az őt követő tánckarvezető, Péli János 1955 óta volt az együttes tagja, összesen
36 éven át táncolt hivatásosként a Honvédban egészen 1991-es nyugdíjba
vonulásáig. Karakterként még most is feltűnik a színpadokon, hiszen a
Táncszínház még mindig számít „Janóra”. Korábban már vezette két évig a
tánckart, most újabb két évre őt bízzák meg a vezetéssel.
Molnár Ernő (1979 – 1982)
Néhány évig azonban a katonaprofil kialakításnak soha véget nem érő folyamata az
új tánckarvezető, Molnár Ernő vállára nehezedik. Közvetlen elődeinek
nehézségeire így emlékszik vissza: „Kezdetben nagy erővel kutattuk a
katonaprofil kialakításának lehetőségeit. Novák jeles alkotók hadát sorakoztatta
fel a feladat megoldására, mint például Eck, Seregi, Fodor, Geszler, s ő maga is
jócskán kivette részét a munkából. [Ennek ellenére] nem sikerült ideális
katonaprofilú műsort teremteni, amely mindenki igényét kielégítette volna […]”
(idézi Maácz 1981: 109-110). Tegyük hozzá, Molnár Ernőnek sem sikerül, hiszen a
feladat megvalósíthatatlan. Közben azonban mégis elindul valami: egyre
határozottabb a belső igény a tánckar művészi megújúlására. Molnár szavaival:
„Szándékunk, hogy hivatásos együttesünk mellett nőjön fel egy új koreográfus
nemzedék, amely másfajta gondolkodásmódjával, s a megvalósítás új eszközeivel
kecsegtethet” (idézi Maácz 1981: 113).
III. A Táncszínház (1982 – )
Fontos szempont a harmadik korszak tánckarvezetői munkájának megítélésében, hogy
megváltozik a tánckar felépítésének szerkezete. A karvezető hagyományosan,
kezdettől fogva, a tánckar művészeti vezetője is volt egyben. Ez 1982-től
megváltozik. Novák Ferenc ekkortól az együttes művészeti vezetője s amellett,
hogy a többi kar művészeti vezetését is ellátja, természetesen nagy hangsúlyt
fektet a tánckar munkájának művészeti irányítására. A tánckar vezetője tehát
immár nem a művészeti koncepció kidolgozója, hanem a művészeti vezető közvetlen
munkatársa, aki a művészeti tervek gyakorlati végrehajtásáért felel.
Mindenképpen említést érdemelnek azonban azok a tánckarvezetők, akik 1982-től
segítetteték a művészeti vezetőt: Molnár Ernő ( – 1993), Szűcs Elemér (1993 –
1994), Román Sándor (1995 – 1997), Makovínyi Tibor (1998 – ).
Novák Ferenc (1982 – )
1982 a döntő változás éve: a Honvéd Együttes művészeti vezetésével egyre
elégedetlenebb minisztérium ismét megkeresi Novák Ferencet. Tata így emlékszik
erre: „1982-ben, amikor megint akkora baj volt a Honvéd Együttesnél, hogy én is
jó lettem volna művészeti vezetőnek, hívtak vissza az együttesbe” (idézi Farkas
2000: 87). Némi töprengés után Tata, igent mond, ám csakis egy félállásra, hogy
mozgási szabadságát, veszély esetére, megőrizze. Hiába, van már némi
tapasztalata. Mindenesetre a feladat legalább már nem a katonaprofil
kialakítása, hanem az, hogy művészet szülessen, és „az együttes a perifériáról
kerüljön a művészeti élet középpontjába” (idézi Farkas 2000: 124).
A kezdés nem könnyű. Az új művészeti vezetőt a társulat sem fogadta kitörő
örömmel. A párttagokban, a szakszervezetisekben a művészeti tervben szereplő
bemutató- és eladásszámtól megállt az ütő, különösen a kórusban: mindenkinek
gyakorlatilag kétszer annyit kellett volna dolgoznia, a kényelmes tempó helyett.
Taggyűlést hívtak össze tiltakozásul, a puccs küszöbön állt. Tata azonban
győzött. Némi idő elteltével már világosan látszott: a befektetett energia
megtérül. „Csak akkor enyhültek meg,” – meséli Novák Ferenc – „amikor jöttek a
sikerek. Mert az egyre több munka meghozta, hogy egyszercsak bekerültünk a
hazai, sőt a nemzetközi művészeti életbe. S ma már természetes, hogy mennek
énekelni a Fenice Színházba, Velencébe, meg a barcelonai, trieszti operába, s
hogy a tánckar szerepel a kairói operában, ők nyitják meg a mexikói fesztivált…”
(idézi Farkas 2000: 90).
Idáig azonban még hosszú út vezetett. Novák teljesen új tánckart épített:
elképzeléseihez radikális frissítésre volt szüksége. A régi táncosok helyére az
Állami Balettintézet néptánctagozatának teljes végzős osztálya került. A régiek
nem könnyen fogadták e döntést, bár indokoltságát megértették. Gantner István,
azok egyike, aki maradt, egy interjúban (Táncművészet, 1992, szeptember-október)
így emlékszik vissza: „Felismertük, hogy szükségszerű volt a váltás, mert Novák
Ferenc a régiekkel nem tudta volna megvalósítani sok éve dédelgetett
táncszínházi álmait. […] Csak azt sajnálom, hogy […] nem voltam már fiatal”.
Makovínyi Tibor, jelenlegi tánckarvezető is ekkor került a társulathoz: „Novák
Ferenc még a Balettintézetben megkeresett bennünket, s beszélt új, táncszínházi
elképzeléseiről. Elmondta, hogy új együttest szervez és hívta az egész
évfolyamot. Aztán elkezdődött a munka. Nem külön, valamiféle színészképzés
formájában, hanem konkrét feladatokban. A mára megszerzett előadói rutin négy
évünkbe került” (Jálics Kinga interjúja, Táncművészet, 1992,
június-július)Megalakult a Hegedős együttes, a tánckari műsorok autentikus
folkzenét játszó kísérőzenekara. Hamarosan csatlakozott az együtteshez Rossa
László zeneszerző is, számos táncszínházi darab komponistája.
Az igazi áttörés 1984-ben következett be: ekkor mutatta be a tánckar azt a
művet, amelynek megszületése óta joggal viseli a Táncszínház nevet: Rossa-Novák:
Magyar Electra című művét. A Nők Lapja (1984/12) így ír a darabról: „Megtörtént
a csoda. Soha nem éreztem ilyen egyértelműen a gesztusok és a mozdulatok
konfliktus-kifejező erejét. Hogy a tánc és különösen a néptánc nemcsak
lelkiállapotok, de emberi viszonylat-rendszerek, társadalmi összeütközések
érzékeltetésére is alkalmas”. A titok tulajdonképpen egyszerű: „[a]hogyan Bartók
és Kodály kiemelte a népzenét-népdalt a maga autentikus megjelenéséből s
bevezette a koncertdobogóra, ugyanúgy tett Novák Ferenc is: a néptánc
mozgásanyagából színpadi drámát teremtett” (Mészöly 1999: 49).
A néptáncelemkből építkező dramatikus színház gondolata nem előzmények nélküli:
„Az én generációm tagjai” – meséli Novák Ferenc – „Szigeti Károly, Tímár Sándor,
Kricskovics Antal, Györgyfalvai Katalin, Galambos Tibor, Simon Antal, Orsovszky
István, Pesovár Ernő, sokáig, talán a hetvenes évek elejéig úgy érzetük, hogy
egyszándékúak vagyunk, s akiket úgy emlegetnek, mint a második
koreográfusnemzedéket, azt a koncepciót vallottuk, hogy a néptánc is alkalmas
dramatikus művek létrehozására, alkalmas egy színházi formanyelv megteremtésére.
Közülünk mindenki dramatikus művekkel kezdett, és ezekre volt elsősorban büszke.
A mi generációnk számára szerelem volt a színház. A néptánccal színházat
szerettünk volna csinálni. De ez a lehetőség nem teremtődött meg” (Böjte 2000:
137-138). Hosszú éveknek kellett még eltelnie s számos úttörő munkának
megszületnie, míg valóban megszületett a „néptáncszínház”. Mindenképpen említést
érdemel ehelyütt Novák Ferenc együttműködése a Szörényi-Bródy szerzőpárossal.
Mind a Kőműves Kelemen, mind pedig az István, a király olyan a mai napig
játszott, sikeres színházi darabok, amelyekben a koreográfia néptáncelemekből
merít. A Kőműves Kelemenről Fodor Lajos (Népszava, 1992. január 27.) így ír: „Ez
a produkció többféle, igen ősi forrásból táplált színházi rítus, aminek eszmei
mondanivalója a hatásában, a teátrális élményben rejlik. A néphagyomány ilyen
élesztéséhez pedig ma a földkerekségen kevesen értenek úgy, mint Novák”. Az
István, a királyra pedig, 25 évvel a bemutató és a páratlan utóélet okán, nem
szükséges külön kitérnünk.
Az a darab azonban, amely mind formanyelvében, mind pedig tartalmi
vonatkozásáiban a legegyöntetűbb, az Electra. Nem is csoda, hogy a szakma is
igen kedvezően fogadta. Kaán Zsuzsa kritikájából (Népszava, 1984. április 30.)
idézünk: „A koreográfus mesteri tömörséggel stilizálja színpadra a
néptáncalapanyagot, s dramaturgként is kitűnően építi fel a tragédiát”. Az
Elektra megfelelő pillanatban született, hiszen az egyoldalú és a különféle
néptánckoreográfiákat csak sorba rendező előadások már senkit sem hoztak lázba:
a közönség többre vágyott. Világossá vált, – meséli Novák Ferenc – hogy „a
néptáncot csak a színház tudja megmenteni. Közben újra hangsúlyozom, hogy a
színházat csináló együtteseknek is anyanyelvi szinten kell tudniuk a néptáncot.
De a közönségnek fontos a színházi megjelenítés” (Böjte 2000: 146). S talán még
fontosabb, hogy ezáltal a nemzeti örökség egy olyan eleme került a színházi
kultúra reflektorfényébe, amely az anyanyelvi határokon túl is sikert
arathatatott eredetiségével, unicitásával. Béjart, Brook, Strehler, Ljubimov
mindannyian saját, csakis rájuk jellemző gesztusrendszert dolgoztak ki. Sikereik
és elismeréseik eredetiségük nélkül elképzelhetetlen. A magyar néptánckincs egy
hasonlóan eredeti színházi nyelv megteremtésének lehetőságável kecsegtetett: „Mi
ismerjük a folklórhoz tartozó teljes szokásrendet, rítusvilágot, és ezt mint
formanyelvet tudjuk használni. Tulajdonképpen mindenfajta dramaturgiai
szituációra biztos formulánk van. Nem kell kínos kitalációkkal vagy máshol
elcsépelt eszköztárral élnünk, mert van egy ezer éve alatt kicsiszolódott
formanyelvünk” (Böjte 2000: 140).
A kulcs tehát megvan s az Electrát számos újabb, hasonló felfogásban készített
darab követi: Szarvassá változott fiak (1985), Forrószegiek (1989), Antigoné
(1991), József és testvérei (1993). Sőt, nemcsak drámák, hanem igazi vígjátékok
is: Kocsonya Mihály házassága (1986), A helység kalapácsa (1991).
A Forrószegiek, egy igaz történeten alapuló szerelmi targédia az, amely talán
még az Electránál is inkább példázza a „néptáncszínház” ősképét . A „széki Rómeó
és Júlia” témája és a feldolgozáshoz felhasznált tánc és zene is egy adott
helyről származik. Ám ennél is többet számít, hogy a darab nem egyszerűen színre
viszi egy történetet, hanem egyenesen ablakot nyit a néző számára egy eredeti
világra: márpedig ez elképzelhetetlen lenne a szereplők kiemelkedő színészi
teljesítménye nélkül. A bemutatóról így ír Szále László (Élet és Irodalom, 1989.
május 26.): Én csak néztem a táncot, és nagyon jól éreztem magam. Forró és sűrű
volt a levegő. A táncosok színészként teljes értékűek voltak, nem egyszerűen
koreográfiát táncoltak, hanem egy figurát is megszemélyesítettek, méghozzá
belülről, minden teátrális külsőség nélkül”. A darab, annak ellenére, hogy új
utat jelölhetett volna ki, egyedi maradt. Ahogyan Eszéki Erzsébet megfogalmazza:
„Kár, hogy […] csak előzménye van, ám 1989 óta folyatása nincs” (Eszéki 1993:
86). Novák a kilencvenes évek elején az európai örökség két alapvető
forrásaiból, Szophoklésztől és a Bibliából választ témát és zárja a dramatikus
Táncszínház első nagy korszakát.
Az Antigoné kritikájából is érdemes kiemelni néhány sort. Kaán Zsuzsát idézzük
(Táncművészet, 1991, április): „[J]óllehet Novák a görög tragédia
újraalkotásakor ismét magyar (továbbá Kárpát-medencei, balkán) folklórt használ,
darabját sikerül egyetemes érvényűvé tágítania. A néptánc nyelvét ugyanis évek
óta önálló eszközként kezeli. Segítségével örök emberi indulatokat,
érzelmet-eszmét fogalmaz meg; klasszikus drámai helyzetek sorát teremti meg,
korszerűen. Ráadásul úgy, hogy az eredeti drámai alapanyag etikai magva ne
sérüljön; sőt, a mai néző számára is Szophoklész üzenetét hordozza; annak –
kétezer év távlatából is – máig példaértékű igazságával és humanizmusával”.
A néptáncanyag ugyanakkor annyira gazdag, hogy a színház mellett bő forrásként
szolgál az együttes autentikus néptáncrepertorájának kialakításához is. A
Táncszínház kínálata olyan klasszikus darabokkal bővül, min Diószegi László:
Tündérkertje (1986) és Utolsó leltára (1989), Román Sándor: Nagyapáék tánca című
koreográfiája (1994). Olyan autentikus néptáncbemutatók is készülnek, közöttük a
nagyszabású Magyar menyegző (1991) és a Harangok kondulnak (2000), amelyek több
néptáncegyüttes közreműködésével valósulnak meg. Nemcsak egy alkalomra érvényes
tehát Kaán Zsuzsa kritikája az Utolsó leltár felújításáról (Táncművészet, 1993,
3-4.): [A Honvéd Táncszínház táncosai újfent bebizonyították, hogy] a
táncszínházi, tematikus-dramatikus produkciók nem táncos (hanem színészi,
énekesi, olykor prózai) feladatai mellett, vagy éppenséggel azok ellenére sem
felejtettek el táncolni! Olyan lendülettel, olyan felszabadult életörömmel,
összeszokottan, s egyéni színekben mégis gazdagon birtokolták és közvetítették a
Kárpát-medence néptáncait, mint ahogy ezt már tőlük megszoktuk”.
Külön említést érdemelnek emellett a Táncszínház gyermekdarabjai, amelyek
egyfajta „gyermeknéptáncszínházként” ugyancsak az alapkoncepció részeként
születtek meg: Lúdas Matyi (1992), János vitéz (1995), Fehérlófia (1999),
Országalma avagy Mátyás király és a cigánylány (2003). A gyermeknéptáncszínházak
sorába tartozik az Egri csillagok (1997) musicalfeldolgozása is, amelyben a
Honvéd Táncszínház más táncegyüttesek társaságában működik közre.
Jól érzékelteti a gyermeknéptáncszínház sajátosságait Takács István a Lúdas
Matyiról írott kritikája (Táncművészet, 1992, november-december): „[A
rendező-koreográfus] felhasznál a történetbe kapcsolható magyar népdalokat,
mondókákat, gyermekjátékokat, táncmotívumokat, jeles napok tradicionális
anyagát, s még seregnyi más apró motívumot. De a különböző helyről vett s
különböző tónusú matériát jól össze tudja fogni, egységessé képes szervezni. A
rétegeket is nagyjából jól illeszti. A vándormotívumokat tartalmazó alaprétegre
ráilleszti a népmesei réteget, erre a csipkelődő, erősen ironikus hangvételű
táncszínház-eszköztárat, s mindehhez hozzátesz egy olykor kikacsintó, gunyoros,
aktualizálásoktól sem mentes […] szöveg- és dalszöveg-réteget. Egyáltalán: az
egész művet áthatja Novák tiszteletlen, de sosem túlzó vagy ízléstelen humora”.
Nem szabad elfelejteni azonban, hogy eközben, történelmi közjátékként, az
1989-es rendszerváltást követő átalakulások igen nehéz helyzetbe hozzák az
együttest. 1990-ben és 91-ben egymást érik a politikai támadások: az együttest
meg kell szüntetni. A „művészegyüttes” valóban rossz emlékű elnevezése sokak
számára a „pufajkás” kultúrpolitika első és legfontosabb reprezentánsa. Pedig az
együttes művészeti vezetésének akkor már nem volt miért szégyenkeznie: néhány év
alatt megtörtént az a gyökeres átalakulás, amely a politikai támogatás nélkül is
helytálló, piacképes művészi minőségre helyezte a hangsúlyt az együttes
munkájában. Novák Ferenc így nyilatkozott erről: „Mi az égvilágon semmit sem
változtattunk, ugyanazt a műsorpolitikát folytattuk 1983-tól. Akkor kezdődött el
a műsorszerkezet átalakítása és mire 1990-et írtunk és megtörtént a
rendszerváltás, addigra már szó sem volt arról, hogy bármit is változtatnunk
kellene” (idézi Mészöly 1999: 52).
A gazdasági átalakulások következtében egyre romló financiális helyzetben
1994-ben újabb viharfelhőként tornyosul az együttes felett a létszámcsökkentés,
ám ekkor még sikerül ezt elodázni. Ám 1996-ban, az újabb létszámcsökkentés
jegyében, amelynek során a tánckart szerencséjükre nem éri csorba, a teljes
szimfonikus zenekart feloszlatják. Több mint 50 fővel csökken az együttes
látszáma. És még mindig nincs vége. 1998-ban újabb támadás éri az együttest.
Nyilvánosan elhangzik a nevezetes összehasonlítás egy államtitkár részéről:
amennyiben választania kellene egy dandár felszerelése vagy a Honvéd Együttes
között, az előbbi mellett döntene. Újabb kérelmek, újabb haladék. 2000-tól pedig
a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (a jelenlegi Oktatási és Kulturális
Minisztérium elődje) költségvetési intézményként átveszi a Honvédségtől az
együttest. Úgy tűnik, minden rendben és az együttes zavartalanul működhet
tovább. Sajnos, később kiderül, a viharfelhők még nem oszlottak el.
Novák Ferenc mellett a már említett koreográfusokon kívül, olyan alkotók
dolgoznak, mint Foltin Jolán, Diószegi László. Foltin vállaltan női
perspektívából készített darabjainak emocionalitása, a Harangok (1996), az
Asszonyok könyve (1994) és a Lagzi (2001) érzelemgazdagsága jól ellenpontozza
Novák moralizáló látásmódját, Diószegi László „táncdokumentuma”, a Moszkva tár
’96 pedig Novák történeti témaválasztásait egészíti ki egy mai napig is égető
társadalmi probléma színpadra vitelével. A kilencvenes évek két utolsó jelentős
produkciója azonban nem egy alkotó nevéhez kötődik. A Keleti táncvihar (1998) és
az Egy pár tánc (1999) az elsők azon műsorok sorában, amelyek majd az
ezredforduló után kialakítják az együttes új arculatát.
Külön meg kell emlékeznünk azokról a fiatal koreográfusokról is, akik az
Táncszínház tagjaiként alkottak önálló darabokat az együttes számára.
Táncszínházi útkeresésük sokfelé vezetett. Román Sándor a néptáncszínház
modernizálásának lehetőségeit is megkísérelte A kertész álmában (1994), Horváth
Zsófia pedig a bensőséges hangulatokat megragadó „néptánckamaraszínház”
irányában kísérletezik szép sikerekkel: Szekérbölcső (1998) című koreográfiája
külföldön is díjat nyert. Ugyancsak ki kell emelnünk azokat a koreográfusokat
is, akik, ha önálló darabot nem is készítettek az együttes számára,
koreográfiáik a mai napig az együttes repertoárjának részét képezik. Zsuráfszky
Zoltán Szatmári legényes és friss című száma, Stoller Antal Eszközöse,
Kádártánca és Bertók verbunkja a legnépszerűbb számok közé tartoznak. Számos
koreográfiát készített az együttes táncosaként Ertl Péter, Makovínyi Tibor.
Újabban koreográfusként mutatkozott be Hortobágyi Gyöngyvér, Gombai Szabolcs,
Béres Anikó és Lengyel Szabolcs.
Az ezredforduló, miként korábban már említettük, a Táncszínház életében is
fordulópontot jelent. A klasszikus néptáncszínház helyét lassanként átveszik az
évente születő tradicionális néptáncprodukciók, amelyek több koreográfus
közreműködésének gyümölcsei. A világ ismét változott. A nyolcvanas években a
színházi látásmód tette vonzóvá a néptáncot a közönség számára, az új évezred
már a színes, látványos, virtuóz nagyprodukciók kora. E darabok nélkülözik a
szüzsét, elemeiket, az egyes koreográfiákat külső koncepció tartja össze,
egy-egy tájegység vagy néprajzi fogalom.
E darabok sorát a Magyar Millennium tiszteletére rendezett, több néptáncegyüttes
közreműködésével megvalósuló ünnepi gálaműsor, a Harangok kondulnak (2000)
nyitja meg. A műsorban, miként később több produkcióban is, nemcsak koreográfiák
szerepeltek, hanem énekes, szöveges betétszámok is. A Millenniumi Sokadalom
részeként az ország több nagyvárosában is bemutatásra került a országos
rendezvénysorozat másik nagyprodukciója az Évszázadok táncai (2000) című darab,
amelynek különlegessége, hogy a magyar néptánc Nyugat-Európából átvett, ám
lassanként integrált és önállóvá magyarított különféle formáit a táncok
eredetijének társaságában mutatja be, a breton lánctánctól a salterellaig. A
változatos és vidéken is sikert aratott darab másik sajátossága, hogy a táncokat
nem pusztán folkzenekar, hanem régizenei együttes is kíséri.
Ugyancsak a Millennium évében született a Fekete gyöngyök (2000) című produkció
is, amely a Kárpát-medencei cigányság zenéjét és táncait mutatja be. A
koreográfiák egy része autentikus táncok megjelenítése, de megtaláljuk a
műsorban a néptánc alapokon nyugvó önálló kis darabokat is, mintegy a
Táncszínház örökségeként. A koreográfiákat zenekari számok élénkítik, roma
folklór, erdélyi román cigány fúvószenekar és szalon cigányzene. A darab
külföldön is sikert arat, számos meghívást ér meg. Legutóbb, 2006-ban Amerikában
mutatta be a Táncszínház. A fellépésről a New York Times kritikusa (2006.
október 2.) így ír: „A Honvéd Táncszínház által bemutatott roma inspirációjú […]
táncest meglepően szerény esemény volt, de jó értelemben véve. Számtalan
néptánccsoporttal ellentétben ¬– akik nagyobb hangsúlyt fektetnek a zenei
erősítés látványos takarójára, a feltűnő fény- és színházi effektekre, mint a
táncra – a Honvéd egyszerű eszközöket használt […] Bár az együttes táncosai
láthatóan szakképzett táncosok, mégis el tudták hitetni velünk, hogy
bármelyikünk képes lenne […] dobogós, combcsapkodós, forgós táncaikat előadni. A
táncok jó része – különösen a férfitáncok – meglehetős virtuozitást igényel”. Az
első rész fináléja, miként arra Fáy Miklós is felhívja figyelmünk (Népszabadság,
2000. november 4.), meglepő módon még tanulsággal is szolgál: „Rázzák a legények
és a leányok, és mindaz, ami az utcán ízléstelen, külvárosi, ijesztő vagy
szegény, jelmezzé változva megnemesedik, nem ijeszt és nem borzaszt, mert
színpadra téve, kivételes percben mind egyetlen dologról szól: a másik emberben
lévő méltóságról”.
Foltin Jolán Lagzija (2001) a felvidéki menyegző köré szerveződő népszokásokat
dramatizálja. A darab érdekessége, hogy az autentikus jeleneteket a menyasszony
legbensőbb élményeinek, szimbolikus, álomszerű jelenetei tagolják, amelyek az
asszonnyá válás lelki folyamatának fordulópontjait mutatják be. A Tavaszi
varázslat (2001) című produkció érdekessége amellett, hogy a Fővárosi
Nagycirkuszban mutatták be az, hogy cirkuszi művészek közreműködésével valósult
meg.
A Duna rapszódia (2002) Közép-Kelet Európa nagy folyójának vonalát követi végig
a Fekete-erdőtől a Fekete tengerig, mind a kilenc folyómenti nemzet eredeti
táncait színpadra víve, a Budapest Táncegyüttes közreműködésével, Zsuráfszky
Zoltán vezető koreográfus elképzelései szerint.
Külön helyet foglal el a nagyprodukciók sorában a Ki népei vagytok című
kétrészes darab (2003 és 2005), ugyanis „Foltin Jolán
szerkesztésében-rendezésében a Honvéd Táncszínház fiatal táncosai ezúttal
koreográfusként mutatkoznak be, akik az intimebb szerkesztés révén az emberi
karaktereket domborítják ki, a szólisták kerülnek előtérbe. Már nem a képileg
gazdagabb csoportos jelenetek dominálnak, mint az eddig megszokott
néptánc-összeállításokban” (Keresztény Élet, 2003. március 16.).
Szintén 2004-ben született meg a Mozgásőrületek című produkció, amelynek
különlégessége, hogy a virtuóz néptáncfigurák mellett break-es és akrobata
fiatalok is közreműködnek benne. A Tízszínvirág (2004) és a Ki népei vagytok
második része (2005). A Táncszínház a Bartók útjain (2006) című produkcióval
emlékezett meg a zeneszerző születésének évfordulójáról.
És ezzel elérkeztünk a jelenhez. Szomorú tény, hogy e tanulmány születésékor még
nem lehet biztosan tudni, mi lesz az együttessel, mi lesz a tánckar sorsa. Nem
túl szívderítő, hogy a tánckar történetét ezzel kell lezárni, de reménykedjünk,
hogy e kiadvány nem az idén 59 éves kar mementója lesz, hanem a jövőre 60 éves
Honvéd Táncszínház eddig megtett útjának emlékköve, amelyet még hosszú,
sikerekkel övezett további útszakasz követ.
Hivatkozások:
Böjte József (2000): „Mit akar ez az egy ember?” In: Farkas 2000: 137-158.
Devecseri Gábor (1949): „Harcos és vidám táncokkal, zengő kórusszámokkal bemutatkozott a Honvéd Művészegyüttes.” In: Szabad Nép, 1949. május 1.
Eszéki Erzsébet (1993): Tánc az élet. Egy társulat regénye. Budapest, Zrínyi Kiadó
Farkas László (2000): Elmondtam én… Novák Ferenc, Tata. Budapest, Planétás
Horváth Ádám (1999): „Hosszú idő, rövid emlékezés” In: Mészöly 1999: 73-75.
Keszler Mária (1975): „Beszélgetés Szabó Ivánnal táncművészeti pályafutásáról” (1970 szeptember 11.). In: Táncművészeti Értesítő 1975/3.
Körtvélyes Géza (1969): „Balett és néptánc kapcsolata Magyarországon 1945 – 1956.” In: Tánctudományi tanulmányok 1969 – 1970
Körtvélyes Géza (1987): „Hol tartanak néptánc-együtteseink?” (1964. március 8.). In: Táncművészeti dokumentumok. Budapest, Magyar Táncművészek Szövetsége
Kővágó Zsuzsa (1998): „Szabó Iván emlékezete” In: Tánctudományi tanulmányok 1998 – 1999
Lózsy János (1949): „Most szép lenni katonának…” – Készül az ünnepi bemutatkozásra a honvédség nagy művészegyüttese” In: Szabad Nép, 1949. április 26.
László-Bencsik Sándor (1999): „Múltat idéző visszapillantás fél évszázad távolából” In: Mészöly 1999: 76-77.
Lendvay Kamilló (1999): „Emlékeim az együttesnél töltött két évről” In: Mészöly 1999: 86-87.
Maácz László (1962): Magyarországi hivatásos táncegyüttesek története megalakulásuktól 1962. decemberéig. A magyar táncmozgalom története II. Budapest, Népművelési Intézet
Maácz László (1981) (szerk.): „A Magyar Néphadsereg Művészegyüttesének tánckara” In: Táncművészeti dokumentumok. Budapest, Magyar Táncművészek Szövetsége
Matyasovszki József (2006): Vásárhelyi László Emlékkönyv. Egy izzó szenvedélyű táncos életről. Budapest, Planétás
Mészöly Gábor (1999): A legendás Honvéd Együttes igaz története három fejezetben. 1949 – 1999. Budapest, Honvéd Együttes kiadása
Nádasi Marcella (1979): „A Honvéd együttesnél” In: Táncművészeti dokumentumok. Budapest, Magyar Táncművészek Szövetsége
Nádasi Marcella (1980): „Együtteseink történetéből. Működésem a Magyar Néphadsereg Művészegyüttesében” In: Táncművészeti dokumentumok. Budapest, Magyar Táncművészek Szövetsége
Rábai Miklós (1953): „A Néphadsereg Ének- és Táncegyüttese (Az ezredik előadáshoz)” In: Táncművészet 1953. Július. (193 – 196)
Seregi László (1999): „…és sütött ránk a nap” In: Mészöly 1999: 70-72.
Vadasi Tibor (1987): „A Magyar Néphadsereg Művészegyüttesének tánckara 1957 – 1966-ig. A „Katonaprofil” árnyékában” In: Táncművészeti dokumentumok. Budapest, Magyar Táncművészek Szövetsége
Vadasi Tibor (1989):
„Emlékezés a Honvéd Művészegyüttesre (1949-1950)” In: Táncművészeti
dokumentumok. Budapest, Magyar Táncművészek Szövetsége